|
|
|
|
| | |
|
2008 6 14 14:35
Peizažai
Peizažai nuolat kinta. Priklausomai nuo paros meto bei oro sąlygų jie gali atrodyti skirtingai ir perteikti vis kitokia nuotaiką. Fotografuojant peizažus sunkiausia išmokti įžvelgti vaizdo potencialą ir užfiksuoti tai juostoje.
Šviesos faktorius Fotografuojant patalpoje objektą galima perkelti į tokią vietą, kurioje jis būtų apšviestas geriausiai, o fotografuodami peizažą būsite priklausomi nuo esamos šviesos. Tai nereiškia, kad negalite padaryti jokios įtakos tam, kaip vaizdas atrodys nuotraukoje. Pavyzdžiui, iš vienos pusės klanas griovos dugne bus be gyvybės, o žiūrint iš kitos pozicijos vanduo gali atrodyti tarsi veidrodis, kuriame puikiai atsispindi mėlynas dangus ir balti debesėliai.
Kompozicijos valdymas Prieš darant nuotraukas jums reikėtu apžiūrėti aplinka. Peizažas gali būti pakeistas, priekiniam plane išryškinant kokią nors detalę ar objektą arba fotografuojant tada, kai yra tam tikras apšvietimas. Net jei fotoaparato objektyvas yra fiksuoto židinio, reikėtu rasti galimybę judėti į kairę ir į dešinę, kad pasirinktumėte geriausią kompoziciją. Aukštis, iš kurio fotografuojate, taip pat yra svarbus. Fotografuodami pritūpe galite pabrėžti priekinį planą, o papildomas aukštis sudarys sąlygas neapimti priekyje esančių nereikalingų detalių. Žiūrėkite į objektą pro vaizdo ieškiklį, kad pamatytumėte, kaip keičiasi detalės, kai judate aplink.
Peizažo apžiūrėjimas
Fotografuoti peizažą yra sunkiau, nei gali atrodyti, nes trimati panoraminį vaizdą su visais jo niuansais turėsite perkelti į plokštumą.
Dominuojančio elemento parinkimas Peizažas visada esti spalvų, tonų, tekstūrų, formų ir perspektyvų mišinys. Jeigu jūs paprasčiausiai nukreipsite fotoaparatą į objektų kratinį, galėsite džiaugtis neįdomia nuotrauka, todėl svarbu gerai suvokti tai, kaip nuotraukoje elementai bus susije vienas su kitu. Pasistenkite tinkamai pasirinkti tai, kas turėtu būti užfiksuota nuotraukoje. Preciziškai rinkdamiesi fotografavimo vietą ir objektyvo židinio nuotolį galite nuspresti, kokie elementai yra svarbūs ir kaip juos galite sukomponuoti vaizdo ieškiklyje. Šia užduotį galima palengvinti, jeigu gebėsite pasirinkti vieną objektą kaip pagrindinį.
(Patarimai: 1. jeigu šviesa netinkama, išmėginkite skirtingas fotografavimo vietas, palaukite kito apšvietimo. 2. Fotografuojant iš aukštai sumažinamas priekinis planas. 3. Fotografuojant iš apačios pabrėžiamas priekinis planas. 4. Peizažo kompozicijoje reikia išsirinkti vieną pagrindinį elementą.)
Dienos pokyčių fiksavimas
Jei norite puikiu peizažo nuotraukų, apšvietimas yra svarbiausias dalykas. Šviesos intensyvumas ir kampas, kuriuo ji apšviečia objektą, atlieka gyvybiškai svarbų vaidmenį perteikiant nuotaiką. Kai saulė žemai – šviesa yra neintensyvi ir jos lengvumas prislopina spalvas. Kai saulė kyla, šviesos kampas paryškina tekstūrą ir formą. Vidurdienį saulė yra aukštai, todėl kontrastas tarp šviesos ir šešėlių būna labai stiprus. Šviesa gali būti tokia ryški, kad spalvos išblunka ir peizažas ima atrodyti negyvas. Po pietų saulė ima leistis žemyn, spalvų intensyvumas, formos bei tekstūra vis labiau tinka fotografuoti, nes peizažas atrodo tarsi apgaubtas šilumos.
Pasirengimas fotografuoti (Dieną) Vienas iš geriausių būdų suvokti, kaip peizažo nuotaiką veikia skirtingas apšvietimas, yra padaryti to paties objekto nuotraukų seriją rytą, vidurdienį, po pietu ir saulei leidžiantis. Norėdami būti tikri, kad visi kadrai bus vienodi, gerai įsidėmėkite fotografavimo vietą, aukštį, iš kurio fotografavote, savo objektyvo židinio nuotolį, diafragmos nustatymus, taip pat pasirinkite ryškų orientyrą.
Apšvietimo ir oro kaita
Kai oras yra nenuspėjamas, apšvietimas gali keistis kas sekundę,dėl to gali kilti tam tikrų rūpesčių įvertinant ekspoziciją. Lietingu oru nuotraukos nebūtinai išeina prastos ir neįdomios, todėl net ir per darganą nevertėtu atsisakyti fotografuoti. Geriausia būtų pasiimti atsargumo priemonių, kad apsaugotumėte fotoaparatą ir objektyvą nuo drėgmės, o keli lietaus lašai aparatūrai tikrai nepakenks.
Apšvietimas audros metu, migla ir stiprus lietus dramatiškai keičia peizažą, suliedamas ar supaprastindamas spalvas, iškreipdamas perspektyvą ir sukurdamas kintamus vaizdus. Nebūtina fotografuoti peizažus esant giedrai – vaizdai, užfiksuoti darganotu oru, nuotraukose gali atrodyti labai įspūdingi.
Eksponavimas esant oro permainoms Ryškios spalvos zonos su kontrastingomis detalėmis puikiai išsiskiria peizaže ir kadre atrodo vizualiai ryškesnės. Norint užfiksuoti tikrąjį įspūdį, jums gali prireikti rankiniu būdu sureaguliuoti eksponometrą, nukreipus jį į ryškią šviesą, kad nuotraukoje nedominuotu šešėlinės zonos.
(Patarimai: 1. Kai oras keičiasi, apšvietimas taip pat greitai keičiasi, todėl jums teks padaryti daug kadrų, kad paskui būtų iš ko rinktis. 2. UV apsaugo objektyvą nuo lietaus ir rūko bei sumažina mėlyną atspalvį kurį, suteikia ultravioletinė šviesa.)
Metų laikų kaitos fotografavimas
Kintantis peizažas Kai keičiasi metų laikai, apšvietimas ir oras, fotografijai svarbus peizažo potencialas gali pakisti neatpažįstamai. Dažniausiai žiema saulė būna žemai, o vasarą aukštai, nuo to priklauso ir apšvietimo kokybė. Vasaros peizažus geriauysia fotografuoti tada, kai saulė yra žemai danguje, paprastai taip būna rytais ir po vidurdienio. Prisiminkite, kad geografinė platuma veikia dangaus spalvą taip, kad arčiau pusiaujo, jis atrodo mėlynesnis.
Patarimai: 1. Fotografuojant sniegą dažnai reikia šiek tiek pailginti išlaikymą, kad nuotraukoje balta spalva neatrodytu lyg plokštuma.
Vandens fotografavimas ir šviesa
Šviesa, atsispindinti nuo ežero, upės ar tvenkinio, gali pagyvinti gana neįdomų peizažą. Pats vanduo dažnokai būna akivaizdus pagrindinis objektas ar centras, apie kurį galite „dėlioti“ savo kompoziciją.
Taip pat svarbu pažiūrėti į pasirinktą seną iš skirtingo aukščio taškų ir įvairių pozicijų. Iš vienos vietos gali atrodyti, kad vanduo yra sodrios žalios spalvos, nes jis atspindi šviesą nuo lapijos. Žiūrint iš kito taško vandens paviršiuje gali blykčioti ryškūs mėlyni atspalviai, nes ši spalva atsispindi nuo dangaus.
Kai šviesa atsimuša nuo vandens paviršiaus, intensyvūs atspindžiai suteikia papildomo apšvietimo, todėl reikia radikaliai keisti išlaikymą. Norint nustatyti vandenyje atsispindinčia šviesą jums teks išmatuoti apšvietimą ir šviesiausioje vietoje, ir šešėlyje bei parinkti vidurkį, o diafragmą taip pat nustatyti maždaug per vidurį.
Tekančio vandens vaizdų kūrimas
Tekančio vandens vaizdai labai žavi fotografus. Nedidelė greitai tekančio vandens zona ramaus peizažo scenoje sukuria stiprų kontrastą: balta prieš mėlyną, judesys prieš sąstingį. Bėgantis vanduo peizažo scenoje leidžia jums ekspermentuoti su skirtingų užrakto grteičių teikiamais privalumais. Norint stambiu planu nufotografuoti greitai nuo kalnų krentančią srovę mažiausias užrakto greitis turėtu būti 1/500 arba 1/1000 s, kad pavyktu „sustabdyti“ jos judesį. Jeigu nufotografuosite upelį 1/15 s greičiu ar net lėčiau, žiūrėdami į nuotrauką pastebėsite, kad tekanti vanduo įgavęs visai kitą formą.
Jūros peizažo fotografavimas
Pagauti ypatingą jūros akimirką ir padaryti daugybę gražių jos nuotraukų – tai nuolatinis įšūkis fotografui. Taip yra dėl to, kad vanduo ne tik atspindi kintančias oro nuotaikas, bet ir sustiprina jas. Pakrantės oro sąlygos labai skiriasi nuo oro sąlygų giliau jūroje, taigi vietos, kur jūs ketinate važiuoti fotografuoti, oru geriausia pasidomėti iš anksto, paskambinus į jos pakrantės tarnybą.
Fotografuojant pakrantės peizažus labai svarbu pasirinkti laiką, nes su juo gali būti susije potvyniai ir atoslūgiai, nuo kuriu priklauso galimybė prieiti arčiau ir nufotografuoti pasirinktos pakrantės vaizdus. Nepamirškite apsaugoti savo fotoaparatą nuo sūraus vandens purslų ir smėlio, pasinaudoje būtinai jį nuvalykite sausa skepetėle.
(Patarimai: 1. Papildžius kadrą pakrantės reljefo detalėmis nuotrauka bus įdomesnė, nes be jų tai būtų tik jūros ir dangaus vaizdas.)
Specialiųjų efektų filtrai poliarizuojantys, neutralūs, šviesą balansuojantys filtraiyra skirti sumainti atspindžius ir pakoreguoti apšvietimą nekeičiant pagrindinių spalvų. Taip pat yra filtrų, kurie naudojami ryškiomis spalvomis pagyvinti vaizdą. Raudonos, geltonos ir oranžinės spalvos filtrai yra populiariausi, jie tinka fotografuojant nespalvota fotojuosta. Šie filtrai gali paryškinti dangaus mėlynę, kad pabrėžtu baltą debesėlių spalvą. Spalvoti filtrai taip pat pritaikomi fotografuojant spalvota fotojuosta, kad pagyvintumėte neįdomų peizažą. Visi filtrai sugeria šiek tiek šviesos, todėl turėtumėte nustatyti ilgesnį išlaikymą.
Spalvoti filtrai Skirtingų atspalvių ir nevienodo intensyvumo spalvoti filtrai naudojami kurti specialiuosius efektus, kai fotografuojama spalvota fotojuosta. Visi filtrai nepraleidžia dalies šviesos, kuri atsispoindi nuo stiklo, todėl būtina mažinti užrakto greitį arba nustatyti mažesnę diafragmą (mažesnį jos žingsnį), kad ekspozicija būtų teisinga, kai filtro spalva tamsesnė. Kuo trumpesnis išlaikymas, tuo ryškesnės spalvos.
Įspūdingas dangus
Dangus, kurį galima paversti svarbiu peizažo elementu, taip pat gali būti vaizdingas nepriklausomas objektas. Svarbų vaidmenį čia atlieka ne tik faktas, kad dangui būdinga dažna ir įdomi spalvų kaita – nuo sodrios mėlynos iki ryškios auksinės ir tamsiai raudonos, - bet ir tai, kad debesų dariniai, matomi iš vienos vietos rytą, iki vakaro gali labai pasikeisti, ypač tada, kai oras yra permainingas.
Saulės ir debesėlių efektas Įspūdingiausios nuotraukos būna tada, kai saulė apšviečia debesų virtines kampu arba kai nedideli plunksniniai debesėliai šiek tiek užstoja saulę. Saulėtekis ir saulėlydis yra tos dienos atkarpos, kai dangaus spalvos yra permainingiausios ir labiausiai stulbinamos, paprastai ir labiausiai fotogeniškos.
(Patarimai: 1. stenkitės išlaikyti horizontą žemai kadre, kad dangus būtų svarbesnė kompozicijos dalis. 2. Siekdami pabrėžti saulėlydžio dangaus spalvas, pamatuokite ryškiausios dangaus vietos apšvietimą. 3. Fotografuodami skaitmeniniu aparatu, nesirinkite automatinio baltos spalvos balanso, bet rankiniu būdu nustatykite debesuotumo simboli.)
Miesto vaizdai
Vienas iš dosniausiu fotografijos šaltinių – miestas. Miesto centrai su dominuojančiomis aukštomis stiklinėmis ir plieninėmis struktūromis gali sudaryti puikų kontrastą su tradicinės architektūros pastatais. Ieškokite pasikartojančių elementų, įspūdingų formų, natūralių ir dirbtinių kontrąstų, spalvų, netgi parašytų ant sienų žodžių, skelbimų lentų ir neoninių iškabų.
(Patarimai: 1. išsirinkite tokią fotografavimo vietą, iš kurios atsivertu puikus bendras miesto vaizdas. 2. Kontrastas tarp senų ir naujų pastatų gali sudaryti įdomų fotografavimo objektą. 3. naudokite trikojį, kad užfiksuotumėte objektop detales prieblandoje.)
Peizažų fotografavimas naktį
Bene geriausias metas fotografuoti būna tada, kai temsta. Tuo metu dar būna pakankamai aplinkos šviesos, kad išryškintume objekto detales ir suteiktume spalvingumo dangui, bet jau matomi ir gatvių žibintai bei automobilių šviesos.
Išlaikymo trukmės eksperimentai kai dangus tamsėja, ilgėja ir išlaikymo trukmė, bet naudojant trikojį dėl to neturėtu būti jokių problemų. Fotografuojant naktį ir eksperimentuojant (kaskart pasirenkant skirtingos trukmės išlaikymą) yra būtina palyginti gautus kądrus. Užsirašykite, kokiam išlaikymui esant nufotografavote savo vieną ar kitą kadrą, ir palyginkite su gautais rezultatais. Jeigu taip darysite nuolat, greitai įgausite patirties ir žinosite, kokį išlaikymą taikyti naktį, esant skirtingoms apšvietimo sąlygoms.
Judančios šviesos naktį kai kurie iš įspūdingiausių nakties peizažų buvo nufotografuoti tada, kai į kadrą pateko judančių šviesų. Dėl ilgo išlaikymo automobiliai virto raudonos ir geltonos spalvos dryželiais. Šie spalvoti brūkšniai suteikia nuotraukai judėjimo pojūtį ir papildomos intrigos miesto vaizdui sutemus. Pastatykite savo fotoaparatą ant trikojo aukštoje patogioje pozicijoje. Šviesos ruoželių ilgi priklauso nuo išlaikymo trukmės – norint gauti geriausius rezultatus, išlaikymas turėtu būti apie 30 s ir ilgesnis.
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
abracadabra
2008 6 14 14:55
pasigesciau vizualines metodines medziagos skaitytoju vietoje Gerai kad tingiu skaityt
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
VaRom
2008 6 14 16:20
Gerb. abracadabra, as Jums siek tiek padesiu, cia yra puikios vizualines medziagos:
http://fotokudra.lt/img.php?img=109534&nav=aut&page=
Prasau atkreipti demesi i isieskota kompozicija, kadro gyli, nereikalingu detaliu nebuvima, ispudinga spalvini sprendima ir t.t.
sekmes visiems tobulinantis,
varom(cc)
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
2008 6 14 17:25
Nesuprantu aš kai kurių žmonių šiaip jei nepatinka tai neskaitykit idėjau tik šiaip maniau gal kam pravers nesu profesionalus fotografas, o jei fotografuojat geriau nei kažkas tai šaunu didžiuokitės savimi bet gal tik tyliai nes iš šono juokingai atrodo
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
SW
2008 6 14 21:23
abra nevaryk ant visų kurie rašo, čia ir taip pagrindinės diskusijos tik "pasiūlymai", tad bet kokia iniciatyva pagirtina.
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
abracadabra
2008 6 15 0:27
Mindaugas rašo: | abra nevaryk ant visų kurie rašo, čia ir taip pagrindinės diskusijos tik "pasiūlymai", tad bet kokia iniciatyva pagirtina. |
oj.... Mindaugai :) Nu cia dabar :) Ant nieko nevariau. Patapsnojau bicui per peti uz iniciatyva, priduriau ko mano manymu truktu (o ne kad is vis nereiktu) ir tiek :) Ten jis jei ir susinervino aukstesniam komentare - tai abejoju ar ant manes :)
P.S. Beje - iliustraciju tikrai reik. Kaip pirstu pabadymo ne is kart suprantantiems. Nes tie, kuriem si info galetu buti naudinga - paprastu zodziu nesupranta, jiem TIKRAI reikia paveksliuku (nuosirdziai). Savo ruoztu kitiems, kuriems tai kas cia yra - ne naujiena, tai ir infa aplamai neaktuali :) Ir aplamai - gal kur matete muzikos pamokas, per kurias nebuvo sugrotas nei vienas garsas? Jei sneka apie vizualuji mena - reikalinga vizualine (kad ir papildoma) priemone. O gal isnaikinkim geografijos pamokose gaublius ir zemelapius, o zoologijos - gyvaji kampeli? :)
Bet kokiu atveju nei auksciau komentaruose nei kada nors anksciau aplamai nebuvau pries iniciatyva :)
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
abracadabra
2008 6 15 0:31
galima sužinoti amžinam megėjui ir dvejetukininkui kam naktį reikia statytį būtent į aukštą poziciją, ką tai duoda, ir kodėl negalima į žemą ir kodėl aukšta skaitosi patogi?
Pasirinkau pirma pasitaikiusį sakinį, iškilo klausimas, nušvieskit
Citata: | Peizažų fotografavimas naktį
Pastatykite savo fotoaparatą ant trikojo aukštoje patogioje pozicijoje. |
P.S> Suintrigavo... Paskaičiau daugiau.. IŠ KUR visa tai autoriaus galima paklausti? Daug kas kliūna.
P.S.S. Mindaugai, DAR NEVARAU. Noriu kad man kvailiui paaiškintu
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
2008 6 15 10:06
John Hedgecoe - Fotofrafijos knyga. Ten rasi visus atsalymus
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
abracadabra
2008 6 15 11:04
Donatas Greičiūnas rašo: | John Hedgecoe - Fotofrafijos knyga. Ten rasi visus atsalymus |
Galima dar?
1. Pats vertei tekstus? Jei taip is kokios kalbos? Rusu? Anglu?
2. Joje iliustracijos buvo?
Beje - bent jau is mandagumo saltini ir autoriu nurodytum apacioje tekstu, tai garbes reikalas
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
2008 6 15 12:56
Žinoma galima
nea tekstu neverčiau knyga lietuviška.
taip joje iliustracijos buvo, bet kaip aš tas iliustracijas čionai idesiu?
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
| | |
|
abracadabra
2008 6 15 17:10
Donatas Greičiūnas rašo: | Žinoma galima
nea tekstu neverčiau knyga lietuviška.
taip joje iliustracijos buvo, bet kaip aš tas iliustracijas čionai idesiu? | galima nuskanuoti, ideti pas save i dienorasti, o cia nuorodas perdedant iterpti be problemu.
» Atsakyti
»
|
|
|
| | |
|
|
Reikia prisijungti norint parašyti atsakymą
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|